محققان پی بردند؛

دود آتشسوزی جنگلها به سلامت روان کودکان صدمه می رساند

دود آتشسوزی جنگلها به سلامت روان کودکان صدمه می رساند

به گزارش پاراسول، یک مطالعه جدید نشان داده است که دود ناشی از آتشسوزی های جنگلی و سایر آلودگی های هوا می تواند به سلامت روان کودکان صدمه برساند.



به گزارش پاراسول به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، به قول محققان، قرار گرفتن مکرر در معرض سطوح بالای آلودگی ذرات، خطر افسردگی، اضطراب و سایر علایم سلامت روان را در کودکان بالا می برد.
علاوه بر این، هر روز قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به صورت قابل توجهی این احتمال را زیاد می کند که یک جوان گرفتار مشکلات سلامت روان شود.
«هری اسمولکر»، محقق ارشد مؤسسه علوم شناختی دانشگاه کلرادو-بولدر، می گوید: «ما باید درک نماییم که این رویدادهای شدید با جوانان، مغز و رفتارشان چه می کنند.»
برای این مطالعه، محققان داده های ۱۰۰۰۰ کودک ۹ تا ۱۱ ساله را که در یک مطالعه منظم در مورد رشد مغز شرکت داشتند، تحلیل و بررسی کردند.
با استفاده از آدرس شرکت کنندگان، آنها محاسبه کردند که در سال ۲۰۱۶ هر کودک چند روز در معرض آلودگی ذرات قرار گرفته است که آژانس محافظت از محیط زیست آنرا ناامن می داند.
برخی مطالعات نشان داده اند که این ذرات معلق در هوا می توانند به اندازه ای کوچک باشند که از سد خونی مغزی عبور کرده و بر مغز تاثیر بگذارند. قطر این ذرات کمتر از ۲.۵ میکرومتر است. در مقایسه، قطر موی انسان حدود ۵۰ میکرومتر است.
محققان در یادداشت های پس زمینه گفتند، پذیرش بزرگسالان در بیمارستان ها برای افسردگی، خودکشی و روان پریشی در ایام با آلودگی بالا افزایش خواهد یافت. هنگامی که زنان آبستن در معرض آلودگی ذرات سنگین قرار می گیرند، فرزندان آنها بیشتر در سنین بالاتر از صدمه های شناختی رنج می برند.
محققان دریافتند برای پسران و دختران، خطر افسردگی، اضطراب و سایر علایم با هر روزی که در معرض آلودگی ذرات قرار می گرفتند افزایش خواهد یافت.
اسمولکر اظهار داشت: «ما دریافتیم که تعداد بیشتری از روزهای با سطوح آلودگی هوای ذرات ریز بالاتر از استانداردهای EPA با افزایش علایم بیماری روانی، هم در طول سال قرار گرفتن در معرض و هم تا یک سال بعد، مرتبط می باشد.»
به گفته محققان، برای هر روز قرار گرفتن در معرض هوای ناایمن، خطر برای سلامت روان کودکان به صورت متوسط ۰.۱ امتیاز در مقیاس ۱ تا ۶۴ افزایش خواهد یافت.
اسمولکر اضافه کرد: «علاوه بر این، ژنتیک بعضی از کودکان امکان دارد آنها را در مقابل اثرات آلودگی هوا صدمه پذیرتر کند.»


منبع:

5.0 / 5
167
1403/07/03
12:30:05
تگهای خبر: آب , بیمارستان , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است