یافته محقق ایرانی دانشگاه آمریكا؛

تغییرات خواب در بازماندگان سکته مغزی رایج است

تغییرات خواب در بازماندگان سکته مغزی رایج است

به گزارش پاراسول، تحقیقات جدید نشان داده است کمتر از نیمی از اشخاصی که از سکته مغزی جان سالم به در برده اند، الگوی خواب سالم و طبیعی خواهند داشت.



به گزارش خبرنگار مه ر به نقل از مدیسن نت، خواب معمولی به عنوان شش تا هشت ساعت در شب تعریف می شود. با این وجود، اکثریت حدودا ۱۶۰۰ بازمانده از سکته مغزی در مطالعه جدید، خواب زیاد یا بسیار کم داشتند.
دکتر «سارا حسنی»، سرپرست تیم مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، می گوید: «خوابیدن به میزان مناسب برای سلامت مغز و قلب لازم است.»
او اضافه کرد: «ما می دانیم که خواب غیرعادی طولانی یا کوتاه بعد از سکته مغزی می تواند بر بهبودی و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد، بدین سبب این نتایج باید ما را وادار کند که این مسائل را بررسی نماییم و ببینیم که چگونه می توانیم به مردم در بهبود عادات خواب شأن کمک نماییم.»
تقریباً ۴۰۰۰۰ بزرگسال در مطالعه جدید شرکت داشتند و ۱۵۷۲ نفر از آنها از سکته مغزی جان سالم به در برده بودند. هر دو سال، از آنها در مورد میانگین زمان خواب شأن در یک روز تعطیل و یک روز کاری سوال شد.
بازماندگان سکته در مقایسه با افرادی که هیچ گاه سکته مغزی را تجربه نکرده بودند کمتر خواب طبیعی داشتند و این تفاوت ها از نظر سنی نسبتاً ثابت بود: به ترتیب ۳۲% در مقابل ۵۴% برای افراد ۴۴-۱۸ ساله. ۴۷% در مقابل ۵۵% برای افراد ۴۵ تا ۶۴ سال؛ و ۴۵ درصد در مقابل ۵۴ درصد برای افراد بالای ۶۵ سال.
حسنی گزارش داد که بعد از در نظر گرفتن عوامل خطر مانند فشار خون بالا، سن و وزن، خواب طولانی - بالاتر از هشت ساعت - ۵۴ درصد بیشتر در میان بازماندگان سکته مغزی شایع بود.
به همین ترتیب، خواب کوتاه- کمتر از شش ساعت- در میان بازماندگان سکته مغزی ۵۰ درصد بیش از افراد بدون سابقه سکته بود.
حسنی در یک نشریه خبری اظهار داشت: «در تحقیقات قبلی، سکته مغزی با خواب غیرطبیعی، خصوصاً آپنه خواب مرتبط بوده است. شرایطی مانند بی خوابی و خواب آلودگی بیش از اندازه در بیماران سکته مغزی رایج است و ممکنست به عنوان پیامد مستقیم یا غیرمستقیم خود سکته مغزی رخ دهد. تحقیقات آینده باید ارتباط بین سکته مغزی و طول مدت خواب را بررسی کند و تأثیر مدت زمان خواب را بر نتایج بعد از سکته مغزی تعیین کند.»


منبع:

5.0 / 5
44
1403/06/25
15:26:52
تگهای خبر: پزشك , زندگی , سالم , سكته
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
لینک دوستان پاراسول
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است