افزایش ۵ درصدی اهدای خون در ۵ ماه اول امسال

افزایش ۵ درصدی اهدای خون در ۵ ماه اول امسال

پاراسول: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افزایش 5 درصدی اهدای خون در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل آگاهی داد.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: در بازه زمانی یاد شده شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بالای ۵۵ درصد رسید که نزدیک به ۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد داشت و و بالاتر از ۱۵ درصد اهدا کنندگان را اهدا اولی ها تشکیل دادند. همین طور درصد اهدا کنندگان با سابقه که مبادرت به اهدای خون کرده اند، حدود ۳۰ درصد بود و شاخص اهدای بانوان با وجود شیب ملایم افزایشی هنوز کمتر از ۵ درصد است.
وی شاخص اهداکننده خون به هزار نفر جمعیت را ۲۷.۳ عنوان نمود و اضافه کرد: در ۵ ماه گذشته، استان تهران با بالاتر از ۶ درصد رشد شاخص اهدا، همچنان مشارکت بیشتر مردم این استان را برای تامین نیاز خون و فرآورده های خونی می طلبد.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران افزود: در طول این مدت پایتخت نشینان ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ واحد خون اهدا کرده اند. استان تهران از مصرف کنندگان عمده خون و فرآورده های آنست که به سبب بیمار پذیر بودن و ارائه خدمات بهداشت و درمان به کل کشور و گستردگی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی، نیازمند مشارکت فعال اهدا کنندگان سخاوتمند است.
حاجی بیگی اضافه کرد: در پنج ماه اول امسال، استان کهگیلویه و بویر احمد با رشد بالاتر از ۳۷ درصدی بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون به خود اختصاص داد. همین طور استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به ۱۷ درصد و استان کرمانشاه با بالاتر از ۱۴ درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.
وی ادامه داد: در پنج ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بالاتر از ۵۵ درصد بود که استان سمنان با بالاتر از ۶۷ درصد در این شاخص از سایر استانها پیشی گرفت. بعد از آن استان یزد با شاخص بالاتر از ۶۶ درصد و استان قم با شاخص نزدیک به ۶۵ درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
حاجی بیگی اعلام نمود: بالاترین شاخص اهدای بانوان در ۵ ماهه نخست سال جاری اکنون متعلق به استان خراسان شمالی است که نزدیک به ۹ درصد اهدای خون بانوان را به ثبت رسانده است. بعد از آن استان لرستان با شاخص نزدیک به ۸ درصد و استان سیستان و بلوچستان با شاخص بالاتر از ۷ درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
سخنگوی سازمان انتقال خون اشاره کرد: هنوز برای رسیدن به شاخصی که در خور بانوان کشورمان باشد، فاصله بسیاری داریم ولی امیدواریم با برنامه ریزی و پویش های موثری که انجام شده مانند پویش اهدای بانوان موسوم به مهربانو که تا آبان ماه ادامه خواهد داشت، در آینده نزدیک شاهد نقش آفرینی بیشتر بانوان در حوزه اهدای خون باشیم.
وی با اشاره به نقش مهم شبکه ملی خون رسانی در عبور از تنش های فصلی و دمایی مانند زمستان و تابستان و روزهای تعطیل، عملکرد این شبکه را در ۵ ماه اول سال جاری بهادار توصیف کرد و اظهار داشت: در طول این مدت بالاتر از ۱۱ درصد فعالیت این شبکه بالا رفته و خون جابجا شده در این شبکه از ۸۹ هزار و ۴۷۹ واحد در زمان مشابه سال قبل به ۹۹ هزار و ۷۱۰ واحد در ۵ ماه امسال رسیده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون در خاتمه نیاز به خون و فراورده های آنرا همیشگی دانست و ضمن تقدیر و تشکر از همه اهدا کنندگان سخاوتمند، از مردم دعوت کرد تا این کار خداپسندانه و انسان دوستانه را در برنامه زندگی خود قرار دهند.




منبع:

5.0 / 5
76
1403/06/23
13:03:18
تگهای خبر: آب , بهداشت , خدمات , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان پاراسول
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است