رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مطرح كرد

نیروی انسانی بحثی جدی برای سیستم سلامت

نیروی انسانی بحثی جدی برای سیستم سلامت

به گزارش پاراسول، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه موضوع «نیروی انسانی» در سیستم سلامت بحثی جدی است، اظهار داشت: تقویت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که محل اصلی تربیت نیروی انسانی هستند، پیش شرط اصلی ایجاد شرایط مناسب برای تربیت نیروی انسانی است.


دکتر علیرضا زالی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که کمبود نیروی انسانی در عرصه سلامت به عنوان یک معضل جهانی تلقی شده اظهار داشت: بنابر اظهارات سازمان بهداشت جهانی، پیش بینی ها بیان کننده این است که جامعه سلامت جهانی به ۲۳میلیون نفر نیروی انسانی تا سال ۲۰۲۵ نیاز دارد. نیاز جامعه سلامت جهانی بیان کننده این است که کشورهای توسعه یافته نیز با چالش کمبود نیروی انسانی روبرو خواهند بود. باتوجه به این شرایط، موضوع نیروی انسانی، بحثی بسیار جدی است و پیش بینی می شود کمبود نیروی انسانی در سطوح «ملی» و «جهانی» به یک معضل جدی طی سال های آتی تبدیل گردد.
وی با اعلان اینکه ایجاد شرایط مناسب برای تربیت نیروی انسانی حاذق، ماهر و کارشناس در رده های مختلف امری لازمست، اشاره کرد: تقویت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که محل اصلی تربیت نیروی انسانی هستند، پیش شرط اصلی ایجاد شرایط مناسب برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سیستم سلامت است.

دانشگاه ها، گلوگاه تربیت نیروی انسانی نظام سلامت


کمبود منابع و مشکلات اعتباری دانشگاه ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی طی سالهای اخیر با چالش جدی کمبود منابع و اعتبار لازم روبرو هستند، اظهار داشت: استمرار کمبود منابع و اعتبار لازم می تواند ضربه هولناکی به کیفیت آموزش وارد کند. با توجه به این که دانشگاه های علوم پزشکی، محل اصلی تربیت نیروی انسانی هستند، هرگونه اختلال در حوزه فراهم کردن بودجه های مکفی و مورد نیاز می تواند آثار نگران کننده ای در کیفیت فراگیران و دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد.
زالی با اشاره به نقش دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه تربیت نیروی انسانی سیستم سلامت اشاره کرد: منابع لازم و کافی باید در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد. «قدرمطلق» اعتبارات دانشگاه های علوم پزشکی با کسری چشمگیری طی سالهای اخیر روبرو بوده که بخش عمده کمبود منابع برای حوزه آموزش است. بررسی ها بیان کننده این است که منابع آموزش، منابع «عاریتی»، «نسیه» و «منابع سایر بخش ها» است. بااینکه دانشگاه های علوم پزشکی افزایش ظرفیت قابل توجهی برای رشته های مختلف را طی سالهای اخیر تجربه کرده اند اما با تجربه تلخ اختصاص منابع برای گسترش زیرساخت ها و تامین منابع آموزشی جدید باوجود افزایش ظرفیت روبرو هستند. دانشگاه های علوم پزشکی، گلوگاه اصلی تربیت نیروی انسانی سیستم سلامت محسوب می شوند و می بایست از نظر بودجه و اعتبار حمایت شوند.

توجه به دانشگاه نسل سوم برای تربیت نیروی انسانی

وی با اعلان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی باید به سمت دانشگاه های «نسل سوم» حرکت کنند، اظهار داشت: اگر دانشگاه ها خواهان شکوفایی در حوزه تربیت نیروی انسانی هستند، می بایست به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنند. تحقق دانشگاه های نسل سوم، مستلزم استقلال و خودکفایی بالاتر از پیش دانشگاه ها است. طی سالهای قبل، هیات امنای دانشگاه ها از خیلی از اختیارات خود عقب نشینی کرده اند؛ به عبارت دیگر، دانشگاه ها بصورت هیات امنایی اداره نمی شوند؛ در حالی که هیات امنای دانشگاه ها می توانند خیلی از نیازهای دانشگاه ها را ساماندهی کنند. استقلال دانشگاه ها، پیش شرط دانشگاه نسل سوم است و هیچ دانشگاهی بدون بالابردن ظرفیتهای استقلالی خود نتوانسته است به یک دانشگاه نسل سوم تبدیل گردد. اعتماد به دانشگاه ها باید نسبت به گذشته افزایش یابد و فضای دانشگاهی کشور با استقلال بیشتری فعالیت کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دانشگاه ها باید در رابطه با توسعه رشته های تحصیلی نقش داشته باشند و این مساله با اقدامات کارشناسی دانشگاه ها صورت گیرد. به عبارت دیگر، اجازه توسعه و بسط رشته های تحصیلی به دانشگاه ها داده شود.

تعریف برنامه متناسب با نیازهای نیروی انسانی در سلامت

وی با اعلان اینکه طراحی برنامه «آینده نگارانه متناسب با نیازهای نیروی انسانی در سلامت» به موضوع نیروی انسانی سیستم سلامت کمک می نماید، اضافه کرد: تا آن زمان که نیازهای نیروی انسانی را شناسایی نکنیم و یک نگاه لطمه شناسانه مبتنی بر آمایش نیروی انسانی نداشته باشیم، در حوزه تامین نیروی انسانی گرفتار خطا می شویم. این امکان وجود دارد، فرد مورد نیاز یک حوزه خاص تربیت نشود یا یک حوزه خاص که به نیروی انسانی نیاز دارد با کمبود نیروی انسانی بیشتری مواجه شود.
زالی افزود: ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی بمنظور تقویت نیروی انسانی سیستم سلامت حداقل طی ۱۰ سال آینده باید مبتنی بر برنامه آینده نگارانه منطقی، مبتنی بر نیازهای واقعی سیستم سلامت و نیازهای دانشگاهی باشد. بطور مثال، موضوع «سالمند شدن» جامعه به یک موضوع جدی تبدیل گشته، بدین سبب تربیت نیروی انسانی این حوزه نسبت به گذشته باید افزایش یابد.

ضرورت حفظ و نگهداشت نخبگان

وی با اعلان اینکه توجه به نخبگان از دیگر مسائل در رابطه با نیروی انسانی است، اضافه کرد: شرایط حفظ نخبگان باید در کانون توجه قرار گیرد. اگر شرایط حفظ نخبگان را رعایت نکنیم، نخبگان به پدیده مهاجرت دست می زنند و احتمال کاهش نیروهای انسانی فعلی وجود دارد. در چنین شرایطی، احتمال خالی ماندن ظرفیت نیروی انسانی بصورت نگران کننده در سیستم سلامت وجود دارد. هم اکنون، خیلی از شرایط لازم برای حفظ نخبگان در کشور فراهم نیست و نخبگان نسبت به این مساله انتقادهایی وارد می کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت حفظ و نگهداشت نخبگان در سیستم سلامت اظهار داشت: بوسیله راهکارهای غیربروکراتیک و دیوان سالاری مانند توجه به زمینه های جذب نخبگان، توجه به اقتصاد مبتنی بر دانش، فراهم کردن زمینه های معیشتی مناسب برای اساتید جوان دانشگاه های علوم پزشکی، برنامه ریزی برای تحصیل نخبگان در رشته مدنظر خود و توسعه شرکت های دانش بنیان که زمینه خوبی برای جلوگیری از مهاجرت است، می توان نسبت نگهداشت و حفظ نخبگان اقدام نمود.

خالی ماندن ظرفیت برخی رشته های مورد نیاز نظام سلامت

زالی با اعلان اینکه برخی رشته های دانشگاه های علوم پزشکی مانند «جراحی کودکان» با کمبود متقاضی مواجهند، اظهار داشت: با تجربه تلخ سالهای اخیر یعنی کاهش تقاضا برای برخی رشته های مورد نیاز سیستم سلامت مانند جراحی خردسالان مواجه هستیم. کاهش تقاضا برای رشته جراحی خردسالان به سبب مشکلات اقتصادی دانش آموختگان و متخصصان این رشته است؛ بدین سبب باید با نگاهی اقتصادی و منطقی برای حل این مشکلات اقدام نماییم.



5.0 / 5
241
1403/06/05
12:31:05
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , جراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است