پیشكسوت صنعت مطرح كرد؛
راهکار مقابله با محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق
به گزارش پاراسول، پیشکسوت صنعت بهداشتی و آرایشی، راهکار مقابله با تولید زیرزمینی و محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق را، همراهی سازمان غذا و دارو با تولید کنندگان داخلی دانست.
به گزارش پاراسول به نقل از مهر، محمدمهدی کامکار، ضمن اشاره به خصوصیت های خاص صنعت بهداشتی و آرایشی در دنیا که نیازمند تغییرات روزانه و لحظه ای است، اظهار داشت: این صنعت را نمی توان با اتکا به قوانین قدیمی، اداره کرد. زیرا، دنیا به سمت توسعه یافتگی گام برداشته و ما هم باید قوانین روز دنیا را اجرا نماییم تا بتوانیم در این حوزه موفق باشیم. وی با گلایه از مقررات کالاهای وارداتی، اضافه کرد: وقتی همین مقررات را برای تولید کننده داخلی در نظر نمی گیریم، امکان رقابت از بین می رود. به طوری مثال، تعیین قیمت محصولات وارداتی بر عهده وارد کننده است. همچنین، وارد کننده می تواند با هر نوع تصویری و بسته بندی، کالای خویش را در بازار عرضه نماید. کامکار افزود: وارد کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، از هر گونه مزایا و امتیازهایی برای فروش کالای خود برخوردار است؛ در حالیکه تولید کننده داخلی از این مزایا محروم است. رئیس شورای سیاست گذاری رویداد CDIE۲۰۲۴ تصریح کرد: وقتی کالای تولید داخل حمایت نشود، هیچ داروخانه ای حاضر نیست این محصولات را با قیمت متوسط عرضه نماید و در نتیجه آن، شاهد عرضه کالاهای وارداتی قاچاق و کم کیفیت خارجی هستیم که مصرف کننده را گول می زند. وی ضمن اشاره به اهمیت تعامل سازمان غذا و دارو با صنعت بهداشتی و آرایشی داخلی، اظهار داشت: روان سازی مقررات در این عرصه، می تواند منجر به کاهش هزینه های دو طرف شود، به صورتی که اگر تولید کننده داخلی؛ شرایط سازمان غذا و دارو را داشت، مجاز است از داده های این سازمان در تولید محصولات خود استفاده نماید. کامکار با طرح مثالی، توضیح داد: یک رنگ مو امکان دارد طیف های مختلفی داشته باشد و تولید کننده نباید برای هر رنگ مو یک پروانه بگیرد. در حالیکه سازمان غذا و دارو می تواند بر مبنای فرمولی که در سایت سازمان قرار دارد، می تواند مجاز بودن یا غیر مجاز بودن استفاده از فرمول ها را تأیید کند. اگر تولید کننده از مقررات سازمان تخلف می کند، می توانند برخورد کنند. وی افزود: ما نباید با قوانین دست و پاگیر، شرایط را برای تولید کننده داخلی، سخت و سخت تر کرد و هزینه ها را بالا برد. کامکار با عنوان این مطلب که ایران در صنعت محصولات بهداشتی و آرایشی قطب مورد اعتماد کشورهای منطقه است، اضافه کرد: ۱۰۰ سال پیش که ما این صنعت را داشتیم، کشورهایی مثل ترکیه و امارات نبودند. ما از دانش فنی، نیروی انسانی ماهر و زیرساخت های لازم برای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی برخورداریم. وی اظهار داشت: ظرفیت تولید محصولات بهداشتی و آرایشی در داخل بیشتر از ۲ برابر نیاز کشور است و ما می توانیم علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر را جهت استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی تولید ایران تأمین نماییم. کامکار اضافه کرد: وقتی به جای صدور یک پروانه تولید برای محصول، ۱۰۰ پروانه صادر می شود؛ در نتیجه هزینه های نظارتی سازمان غذا و دارو را بالا می برد و دود این قبیل مقررات، به چشم مصرف کننده می رود. وی افزود: تأمین منابع این قبیل هزینه ها را دولت باید تأمین کند و در بودجه ببیند؛ اما اگر سازمان غذا و دارو هم می خواهد به فکر تأمین منابع باشد، می تواند برای یکبار برای پروانه های تولیدی بگیرد و زمان اعتبار حداقل ۵ تا ۱۰ سال باشد. در حالیکه ۶ ماه طول می کشد پروانه صادر شود و مدت اعتبار پروانه را پس از یک سال تغییر می دهند. کامکار با عنوان این مطلب که برای هر کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی یک انتظار وجود دارد، اضافه کرد: به صورت مثال، صدها نوع کرم داریم که خصوصیت های مشخصی دارند که اگر در هر محصول معرفی نشوند، قابل استفاده نیست و در نتیجه دست تولید کننده بسته است. وی اظهار داشت: دوستان می خواهند با این قبیل دستورالعمل ها، جلوی تبلیغات غیر واقعی را بگیرند؛ اما این راهش نیست. کامکار با عنوان این مطلب که ما نگران سلامت مردم هستیم، اضافه کرد: وقتی تولید واقعی در راه خودش قرار نگیرد، تولید زیرزمینی و واردات قاچاق این محصولات افزایش خواهد یافت. وی افزود: ما برندهایی داریم که قابل رقابت با بهترین کالاهای خارجی هستند و مردم ما هم به محصولات تولید داخل اعتماد دارند؛ اما با قوانین دست و پاگیر، مردم را از محصولات داخلی ناامید می نماییم. کامکار اظهار داشت: قیمتها در رقابت سالم می شکند و تولید کننده ای موفق خواهد بود که بتواند محصول باکیفیت بالا عرضه نماید و سهم بیشتری از بازار فروش محصولات را در اختیار بگیرد. وی تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری به ضرر مردم خواهد بود. اگر می خواهند جلوی کالایی را که به سلامت مردم لطمه می زند، بگیرند؛ این راهش نیست. ما باید در تولید، حداقل استانداردها را رعایت نماییم، اما بالا بردن کیفیت و استانداردها می تواند خوشحال کننده باشد. کامکار ضمن اشاره به هزینه های درمان بیماری های پوستی، اضافه کرد: اصلاحات قوانین و دستورالعمل ها با زور نمی شود و بهتر است برای پیشبرد امور، کارگاه های آموزشی تشکیل بدهند. وی ضمن اشاره به سابقه و قدمت انجمن های صنعت بهداشتی و آرایشی در کشور، اظهار داشت: خوشبختانه در کشور، بهترین لابراتوار های تحقیق و کنترل کیفیت را در این صنعت داریم. کامکار با عنوان این مطلب که توان کنترل واحدهای کوچک و متوسط را به لحاظ کمبود نیروی انسانی نداریم، اضافه کرد: باید برای برون رفت از این مشکل، برندسازی نماییم. یعنی، ۱۰۰ واحد کوچک زیر یک شرکت بزرگ فعالیت کنند و از این طریق، برندسازی شود. از این طریق میتوان به رشد و توسعه صنعت و پشتیبانی از واحدهای کوچک کمک کرد. رئیس شورای سیاست گذاری رویداد CDIE ۲۰۲۴، ضمن اشاره به مقوله صادرات و کاهش هزینه های تولید داخل، اظهار داشت: وقتی واحدهای کوچک تحت نظارت یک برند فعالیت می نمایند، میتوان واحدهای تولیدی فعال در مناطق مرزی را حمایت کرد و صادرات را به جای این که از تهران و البرز و…، به کشورهای همسایه داشته باشیم، از همین واحدهای کوچک مرزی با نظارت کافی، انجام دهیم. این روش، علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق مرزی، می تواند باعث رونق صنعت کشور شود. ایشان در ادامه به برگزاری رویداد CDIE ۲۰۲۴ که مقرر است اردیبهشت ۱۴۰۳ در جزیره کیش برگزار شود، اشاره نمود و اضافه کرد: دست اندرکاران صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ها، با حضور در این گردهمایی علمی و صنعتی؛ علاوه بر این که توانمندی ها و تجربیات خویش را در معرض جوانترها قرار می دهند، برای ارتقا و پیشبرد صنعت و آینده پژوهی بازارهای صادراتی هم تعامل و همفکری خواهند داشت. پیشکسوت صنعت آرایشی و بهداشتی، بر حضور پررنگ اهالی صنعت در این رویداد مهم تاکید و خاطرنشان کرد: اساسا با برگزاری چنین رویدادهایی، میتوان مسؤلان و تصمیم گیران کشور را با قابلیت های صنعت آشنا کرد.
منبع: پاراسول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب